sluiten

Inloggen

Log hieronder in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze ontvangt u van ons bij het afsluiten van een (proef)abonnement.

Nog geen inlog? meld u gratis aan


Vragen?
Kunt u niet inloggen of heeft u vragen over een (proef)abonnement?.
Neem dan contact op met BIM Media Klantenservice:

sluiten

Welkom bij de Kennisbank Duurzame Energie

Om de uitgebreide informatie op de kennisbank te kunnen lezen heeft u een inlogcode nodig. Deze ontvangt u bij het afsluiten van een abonnement.

Waarom de Duurzame Energie-kennisbank

  • Kennis van experts altijd beschikbaar
  • Antwoorden, oplossingen en tools
  • Toevoegen van eigen notities mogelijk
  • Praktijkcases, veelvuldig aangevuld Bekijk de voorbeelden
  • Handige formules en interactieve berekeningen. Bekijk de voorbeelden
Neem nu een abonnement >

Abonnement € 275,- per jaar, ieder moment opzegbaar. Meer over een abonnement op Duurzame Energie

Inloggen voor abonnees


Vragen?
Kunt u niet inloggen of heeft u vragen over een abonnement?
Neem dan contact op met BIM Media Klantenservice: 088 58 40 888
Of stuur een e-mail naar: klantenservice@vakmedianet.nl

Elektrische auto's

Sinds 2008 is er een gestage opmars van (volledig) elektrische voertuigen. Al sinds eind jaren ‘90 zijn er hybridevoertuigen beschikbaar. Deze voertuigen combineren een interne verbrandingsmotor met een elektrische aandrijving die tijdens het remmen een kleine accu oplaadt.

 

Er is veel te doen over de wijze waarop de  voertuigen worden opgeladen. Voor het laden op wisselspanning bestaat er een standaard voor stekkers en gebruikte stuursignalen. Daarnaast kan er met sommige voertuigen ook met gelijkspanning worden geladen, vaak sneller dan met de wisselspanningslader die in het voertuig aanwezig is. 

 

Een niche in de huidige markt is er voor het laden via inductie (contactloos met hoogfrequente wisselspanning) en het automatisch omwisselen van het accupakket. Het omwisselen van het accupakket is zondermeer de snelste manier om weer een volle accu te verkrijgen, het idee is niet nieuw (zie onderstaande afbeelding), maar stuit vooralsnog wel op de grootste uitdaging voor wat betreft standaardisatie.

Semiautomatisch accu wisselen in de 20e eeuw

Semiautomatisch accu wisselen in de 20e eeuw.

Stekkers en standaarden

Stuursignalen tussen oplaadpunt en voertuig

Soorten elektrische auto’s